MAEREIS, het tweede deel van de Jonas Dubelaar boeken.

************************************RECENSIE*********************************

MAEREIS

Ik mag voor de schrijfster van deze boeken, Annemiek Steur, het derde deel van deze boeken proeflezen. Natuurlijk moet ik hiervoor wel eerst de eerste twee delen lezen. Het eerste is een heerlijk boek en leest lekker weg. Gelukkig is dit boek  net zo geweldig als het eerste. Ik zal eerst de schrijfster aan jullie voorstellen.

ANNEMIEK STEUR

Ik schrijf al jaren, vanaf mijn tiende. Tijdens een vakantie begon ik met het schrijven van korte verhalen die ik tijdens lange autoritten aan mijn broertje en zusje ging voorlezen. Wat mij zo intrigeert in schrijven is het vormen van een verhaal. Dat begon met kleine verhaaltjes, daarna heb ik het gevoel gekregen dat ik mezelf wilde bewijzen en ben ik begonnen met het schrijven van een langer verhaal.

Ik publiceer mijn eigen boeken, d.w.z. dat ik zelf zorg voor redacteuren, proeflezers, marketing, de drukkerij, de kosten etc. Vitya Malonti heb ik als eerste uitgebracht: toen was ik 15. Op mijn 17e heb ik Jonas Dubelaar deel 1 uitgeven en een herziene versie met een prachtcover van Dominik Broniek op mijn 19e. Nu ben ik 20 en staat deel 2 op de planning.

Wat mij enorm frustreerde was dat er van mijn rolmodellen (J.K. Rowling, Christopher Paolini en verscheidene overleden auteurs) geen was die de taak op zich nam hun kennis door te geven op jonge schrijvers die hun boek willen schrijven en daarbij hulp willen hebben. Nu heb ik dat zelf uitgevogeld en wil ik dat wél graag overbrengen aan jonge ambitieuze auteurs die behoefte hebben aan een begeleider in boeken schrijven, uitgeven en verkopen.

*********************************************************************************

MAEREIS, De Bergla en Trainingen.

Jonas Dubelaar 2 - Maereis, de bregla en trainingen

BESCHRIJVING VAN HET BOEK.

De zomervakantie breekt aan en de 14-jarige Jonas Dubelaar gaat alleen op reis. Zonder iemand om hem te vergezellen. Maar hij is er al eerder geweest. Jonas is al eerder in een andere wereld geweest en hij wist hoe hij terug moest komen. Want hij moest terugkeren. Sjen’na had hem nodig. Net zoals de vorige keer. Samen met Grezhel neemt Jonas opnieuw missies aan voor het Rijk. Kan hij de bregla gebruiken om de aanvallen door de onzichtbare wezens tot een halt te roepen?

Duik samen met Jonas in het volgende avontuur en ervaar de kracht van een uitverkorene!

PRIJS VAN HET BOEK  € 19,95

*********************************************************************

Na het eerste deel te hebben verslonden ben ik begonnen aan het tweede deel. Dit verhaal was zelfs beter dan het eerste. Wat een geweldig boek is dit weer. Je merkt dat de schrijfster gegroeid is met schrijven en het verhaal steeds meer tot zijn recht komt. In dit tweede deel gaat Jonas terug naar Sje’na. Hij mist Grezel en zijn vriend Retake heel erg en wilt graag meer leren en sterker worden, omdat hij de uitverkorene is en de bewoners van Sje’an te beschermen. Jonas traint erg veel en word op een geheime missie gestuurd. Met deze reis komt hij een bijzonder magisch wezen tegen, een Bergla, die helpt zijn gave te versterken en komt hij dingen te weten over zijn verleden. Dit geeft Jonas nog meer vragen. Zal Jonas sterk genoeg worden om Sje’an te beschermen?

De schrijfster heeft ook in dit boek een vlot lezende schrijfstijl. Dit past goed bij het verhaal en de lezers waar ze op doelt 10 t/m 14 jaar. Het boek sluit mooi aan op het eerste deel, niet alleen qua verhaal, maar ook met de prachtige cover. Het verhaal bouwt zich goed op en heeft genoeg spanning. Er mag wel wat meer beschrijvingen in van de omgeving en wat ze dragen enzo. Hierdoor zou ik mijn eigen nog meer in het verhaal kunnen plaatsten. Het hoofdkarakter Jonas groeit goed mee met het verhaal en zijn leeftijd. Dit geld ook voor zijn vriend Retake en zijn draak Grezhel. De andere karakters in het verhaal blijven nog een beetje geheimzinnig, zou graag wat meer over hun willen lezen.  Dit boek zal ik echt aanraden, want het is gewoon weg een heerlijk avontuurlijk verhaal met een beetje spanning en vriendschappen.

Het boek zelf heeft een prachtige cover en past goed bij het verhaal. Ik zou het boek gelijk oppakken in de winkel. Het boek had van mij wel iets dikker gemogen 246 pagina’s vind ik een beetje aan de lage kant.

Ik kijk erg uit naar het vervolg van deze boeken reeks.

Ik geef dit heerlijke boek 3,5 sterren.