‘BLOED’, Het eerste deel van een nieuwe boekenreeks.

**************************************RECENSIE***********************************

BLOED

‘Bloed’ is het nieuwste boek  van de schrijfster Kim te Tusscher. Ik was proeflezer van dit boek vorig jaar en dit is de eerste keer dat ik het verhaal lees sinds hij klaar is. Wat een prachtig eindresultaat. Ik zal de schrijfster eerst even voorstellen.

KIM TEN TUSSCHER

Kim ten Tusscher, 1979. Ze is geboren in Twente en hier woont ze nog steeds samen met haar man/ vriend Bjorn in een huis uit 1902. Kim heeft een passie voor geschiedenis, reizen, avontuur en schrijven. Ze vind het fijn om te trekken, wandelen en fietsen met haar man (of alleen), langs de westkust van Engeland naar de oostkust, langs Hadrian’s Wall, met een tentje achterop de fiets of alleen op reis naar de Lakota Indianen, wandelen in Madeira of een weekend overleven op de Veluwe.

Verhalen schrijven is haar passie en fantasy een geweldig
middel om de wereld om me heen te onderzoeken. Kim schuwt
geen heftige onderwerpen, omdat die haar uitdagen om onbe-
vooroordeeld na te denken over wat er allemaal om haar heen
speelt. Het is niet voor niets dat haar verhalen bekend staan
om de overtuigende personages en een wereld die niet zwart-
wit is. Kim houd juist van verhalen die spelen in het grijze
schemergebied tussen goed en kwaad.

Kim is meer dan schrijfster. Zoals je op haar website kunt ontdekken, houd ze ook erg van films. Voor diverse projecten heeft ze de kostuums en/of styling gedaan en ze is bijzonder trots op Hunter’s Prey. De band Seven Waters schreef dit nummer naar aanleiding van Jager&Prooi en na een succesvolle
crowdfunding maakten we de epische videoclip.

***************************************************************************

BLOED

Vertellingen van de ondergang - Bloed

Sinds Lilith – een machtige drakenwisselaar – de rol als profeet van Ja- kob accepteerde, is de vrede tussen Merzia en Naftalia hersteld. Hoe fragiel die vrede is, blijkt wanneer de erfgenaam van de troon terugkeert naar Nadesj. Terwijl Lilith aan de verwachtingen van haar God probeert te voldoen, maakt de jonge koning plannen om de Jakobanen voor- goed uit zijn rijk te verdrijven. Kan Lilith haar idealen in stand houden of moet ze opnieuw worden wat ze altijd heeft gevreesd?
Landvoogd Kiril moet door de terugkeer van de koning een stap terug doen. Hij ziet met lede ogen aan hoe de jongen het land meesleurt in een bloederige strijd, maar door zijn eed aan Merzia en het koningshuis kan hij niet anders dan het zwaard weer oppakken. De inzet van de strijd is echter vele malen hoger dan hij op het eerste gezicht kon vermoeden. Hij zal een keuze moeten maken, want trouw blijven aan Merzia is niet langer hetzelfde als trouw zijn aan de jonge koning.
En dan is er nog Nighram, een meisje dat een eenvoudig leven leidt in een afgelegen dorpje in de woestijn. Wanneer ook hier de gevolgen van de oorlog voelbaar worden, moet ze vluchten. Het geheim dat ze met zich meedraagt, garandeert haar veiligheid en die van haar ouders, maar Nighrams leven zal nooit meer hetzelfde zijn.
Kim ten Tusscher vergaarde een grote schare fans met de Lilith trilogie en Jager & Prooi. Deze verhalen spelen zich net als haar nieuwe serie af in een omvangrijke wereld waarin het onderscheid tussen goed en kwaad niet al- tijd even makkelijk te maken is. Bloed is het eerste deel van de Vertellingen van de Ondergang, een op zichzelf staande serie die verder gaat waar de Lilith trilogie stopte.

PRIJS VAN HET BOEK  €24,95
*********************************************************************************
Whoow wat heeft Kim weer een prachtig verhaal neer gezet. Ik heb dit boek mogen proeflezen en toen was hij al geweldig, Ik ga er dan ook vanuit dat het nog steeds een geweldig boek is. Kim heeft het verhaal wel aangepast, maar echt ten goede. Ik was weer van begin tot het einde opgeslokt in het verhaal. Ik weet al een eind hoe het verhaal zou eindigen, maar was nog steeds verrast. Je zou dit eerste deel ‘Vertellingen van de Ondergang’ los kunnen lezen, maar persoonlijk raad ik je aan om niet alleen de Lilith trilogie te lezen, maar ook het verhaal wat daar voor afspeelt de ‘Jager en Prooi’ tweekluik. Waarom? Je kan je eigen veel beter in het verhaal plaatsen en je begrijpt de beweegredenen van bepaalde karakters beter.
Het verhaal zelf , ‘Bloed’ speelt zich af 10 jaar na de Lilith trilogie en Lilith heeft het nog steeds niet makkelijk. Ze is de profeet van Jakob en zal alles doen om de Jakobanen te beschermen. Hierdoor blijft Lilith in een tweestrijd en moet daardoor onmogelijke keuzes maken. De komst van de nieuwe Koning maakt het er niet makkelijker op, want die haat haar. Kiril kan ze ook niet echt hoogte van krijgen, staat hij aan hun kant of die van de Koning? Een nieuw karakter in het verhaal is Nighram, een klein speciaal meisje met haar hartje op een goede plek. Waarom ze speciaal is, houden haar ouders geheim voor Nighram.  Ze hebben al een moeilijke en zware leven en doen alles om zich staande te houden. Op een dag worden Nighram en haar ouders gedwongen om te vluchten en zal een deel van het geheim onthuld worden.
Dit was weer een geweldig fantasie verhaal met een goede dosis spanning, emotie,wantrouwen en vertrouwen. Een reis met onmogelijke keuzes voor Lilith. De schrijfster heeft een fijne en vlotte schrijfwijze, hierdoor kan ik mijn eigen helemaal in het verhaal plaatsen wat een geweldige lees ervaring geeft. Het verhaal zelf begint gelijk mooie en spannend en de schrijfster zet dit het gehele boek door. De hoofdkarakters zijn goed en sterk neergezet en groeien goed mee met het verhaal. Ik ben zeer benieuwd hoe het verhaal verder gaat vooral na zo een cliffhanger.
Het boek zelf heeft een spannende en mooie cover wat perfect bij het verhaal past. De prijs van het boek € 24,95 lijkt veel maar is het niet voor dit mooie dikke boek van 490 bladzijden. De schrijfster heeft als extra een landkaart geplaatst in het boek, dit is een echt pluspunt, want je kan goed zien waar alles afspeelt.
Dit boek is net als de andere boeken van deze schrijfster een echte aanrader voor iedereen die van een goed fantasy verhaal houdt.
Ik geef dit boek 4.5 sterren