DE GAVE VAN DE SELKIE TRILOGIE

***********************************RECENSIE*************************************

DE GAVE VAN DE SELKIE

Ik doe mee aan de bloggtour van deze mooie trilogie. Dit heb ik mogen lezen via Dutch Venture Publishing. Een echte eer en erg leuk om te doen. Deze heerlijke trilogie is geschreven door de schrijfster Mara Li.

*******************************************************************************

BESCHRIJVING VAN DE BOEKEN

DE STEM VAN DE ZEE

foto van Saphira Keurhorst.

Wat als de legendarische koning Arthur zou opgroeien in een dystopische toekomst waar magie weer een rol speelt?
Volg het verhaal van de jonge Arthur door de ogen van Nimue, zijn zus, en laat je meevoeren naar een postapocalyptisch Europa vol mythologie en wonderlijke verschijningen in de trilogie ‘De gave van de Selkie’.
Arthur en Nimue wonen bij hun oma sinds hun vader op zee is omgekomen en kennen hun moeder alleen uit verhalen, maar daar komt verandering in als Nimue op zolder een oud dagboek van haar moeder Rona vindt. Kort daarop wordt hun dorp verwoest door een zware storm en overlijdt hun oma. Samen besluiten ze op pad te gaan met het dagboek als leidraad: door hun familiegeschiedenis te volgen, kunnen ze Rona misschien vinden.
Tijdens hun tocht door een grimmig en door ziekte geteisterd Europa krijgt Nimue steeds vaker visioenen van een vreemde, in mistflarden gehulde verschijning. Deze Vale Man lijkt haar niet alleen in haar dromen, maar ook in het echte leven te volgen. Waarom vertoont hij zich aan haar? En welke connectie hebben Nimue en Arthur met de Andere Wereld, de sfeer van de geesten?

PRIJS VAN HET BOEK¬† ‚ā¨12,50

**********************************************************************************

DE ROEP VAN AVALON

De gave van de Selkie 2 - De roep van Avalon

‘De zee is reusachtig. Donker en wijd open.¬†¬†Nimue, roept ze vanuit haar bodemloze buik. Arthur.
En ja, hier zijn we dan. Eindelijk gekomen.’
Nimue en Arthur zijn gevangen in het web van leugens van de Asklepios Congregatie. Daar dringen de schaduwen van het verleden zich aan hen op en vecht Nimue tegen de donkere kant van haar helende gave. Opgejaagd door hun vijanden proberen ze de zoektocht naar hun moeder voort te zetten. Onderweg worden ze allebei gedwongen pijnlijke keuzes te maken. Welke offers moeten ze brengen om te overleven?

PRIJS VAN HET BOEK¬† ‚ā¨ 16,95

DE KOMST VAN DE KONING

De gave van de Selkie 3 - De komst van de koning

‘De wereld heeft dokters nodig,’ zegt Cormack. ‘Wij hebben dokters. De wereld heeft beschutting en medicijnen nodig. Wij hebben dat te bieden. De wereld heeft een weg voorwaarts nodig, een kompas dat ons uit de duisternis leidt. Wij kunnen dat kompas zijn.’

Centraal-Europa is verwoest en duizenden mensen zijn op drift geslagen. De grote steden sluiten hun poorten uit angst voor de dodelijke Zwarte Plaag. Te midden van deze chaos zoekt Nimue naar haar geliefde Wolf, de vader van haar ongeboren kind.
Arthur doolt door het land van de geesten, een plek die elke dag grimmiger wordt. De taak die de stervende Visserkoning hem heeft gegeven, lijkt vrijwel onmogelijk en kan hem bovendien zijn leven kosten.
Ook al zijn ze werelden van elkaar gescheiden, Nimue en Arthur vechten met hetzelfde doel voor ogen: het vinden van de Graal die de Visserkoning kan genezen.

PRIJS VAN HET BOEK¬† ‚ā¨ 18,95

Wat een heerlijke¬†dystopische trilogie is ‘De Gave van de Selkie’. Een avontuurlijk, spannend en mooi verhaal heeft de schrijfster neergezet. Ik ben zelf gek op verhalen die te maken hebben met de zee, dus deze trilogie is echt wat voor mij. Het bijzondere aan dit verhaal is¬† dat de schrijfster¬† de Selkie mythe, Avalon, Koning Arthur en zelfs de legende van Excalibur heeft omgetoverd in een futuristisch verhaal. Dit heeft tot een prachtig resultaat geleid .

*Het eerste boek is een mooie kennismaking met de hoofdkarakters Nimeu en haar broer Arthur. Beide  personen zijn interessante en krachtige karakters die opgroeien bij hun oma. Vooral Nimeu heeft veel vragen naar haar moeder en krijgt regelmatig visioenen. Ze vindt op een dag haar moeders dagboek en haalt haar broer over om mee te gaan op een avontuurlijke zoektocht naar hun moeder. Op deze reis zullen ze te maken krijgen met hun magische familiegeschiedenis en krijgen ze meer antwoorden over de visioenen. De schrijfster heeft een vlotte en duidelijke manier van schrijven, waardoor het boek erg fijn te lezen is. Het verhaal komt langzaam op gang, maar blijft mijn nieuwsgierigheid het gehele boek vasthouden, waardoor ik moeite had om het boek weg te leggen. Sommige personages en locaties hadden wel iets beter uitgewerkt mogen worden. Dit zou het verhaal nog mooier en inleefbaard maken.

Het boek zelf heeft een mooi cover wat goed bij het verhaal past. Helaas is het niet een erg dik boek 275 bladzijden.

*Het tweede boek bouwt zich ook langzaam op, maar als je eenmaal goed in het verhaal zit blijf je lezen.  In dit avontuurlijke verhaal en de zoektocht van hun moeder, bouwt de spanning zich goed op. Nimeu en Arthur komen er achter dat niet alles zo mooi is als ze hadden gehoopt. Ze maken hierdoor genoeg vijanden. Nimeu leert de mindere kant van haar gave kennen en haar visioenen zijn nu ook duidelijk, ook merkt ze dat Arthur speciaal dit had ze niet verwacht. Hierdoor word de band tussen Nimeu en Arthur alleen maar sterker en zullen ze alles op alles zetten om hun doel te bereiken. Ook in dit boek zet de schrijfster haar vlotte schrijfwijze door.  Ook in dit verhaal had ze iets meer de omgeving en bepaalde karakters mogen uitwerken.

Het boek zelf had van mij iets dikker gemogen 237 bladzijden is niet veel. De cover sluit mooi aan op het eerste deel en is net zo mooi.

*Het derde deel was voor mij wat minder. De reis en hun doel behalen blijft hoofdzaak. Onderweg maken Nimeu en Arthur  veel bijzonder dingen mee van magie, gevechten en emotionele rollercoaster.  Arthur en Nimeu blijven op de vlucht niet allen in de gewone wereld, maar ook in de geesten wereld. In dit boek komt Arthur meer naar voren en is goed meegegroeid in het verhaal. Nimeu blijft een krachtig karakter en is in gevecht met haar offer die ze niet wilt brengen. Er is voldoende spanning in het verhaal, alleen de karakters zelf had ik moeite mee. Ik kon mijn eigen niet goed in hun plaatsen, zelfs na twee keer het boek te hebben gelezen lukte dit niet. Dit gaf voor mij een mindere leeservaring.

Het boek zelf heeft een mooie aantal van 383 bladzijden een mooie afsluiter van deze trilogie. De cover past ook goed bij de vorige 2 delen waardoor de trilogie er mooi in de kast zal staan.

Ik geef deze trilogie 3.5 sterren.