De Blindganger

************************************RECENSIE***************************************

DE  BLINDGANGER

Ik heb dit boek mogen lezen via de leesclub van ThrillZone. Het was weer erg leuk kom hier aan mee te mogen doen. ‘De Blindganger’ is de spannende thriller debuut van Igor Znidarsic. Ik zal hem even aan jullie voorstellen.

IGOR ZNIDARSIC

IGOR_Portret

Igor Znidarsic (1957) is journalist, bladenmaker en schrijver van fictie. Hij werd geboren in Slovenië in voormalig Joegoslavië en kwam in 1968 op zijn elfde jaar met zijn ouders naar Nederland. Na het atheneum in Haarlem begon hij te schrijven, zowel fictie als non-fictie. De non-fictie werd al snel gepubliceerd in tijdschriften zoals PanoramaHP/De TijdPlayboyDe Groene AmsterdammerNRC HandelsbladAktueelen Management Team. De fictie verscheen in onder meer de literaire tijdschriften Tijdschrift en Lava. Hij werkte daarna voor verschillende (vak)bladen als journalist, eindredacteur en hoofdredacteur. Zo was hij tien jaar hoofdredacteur van een vaktijdschrift over eten en drinken. Daarnaast bleef hij fictie schrijven, wat in 2011 resulteerde in zijn debuutroman Diepgevroren makrelen, in 2014 gevolgd door De zevende zuster. In februari 2017 verscheen De blindganger, zijn eerste thriller.

*******************************************************************************

DE BLINDGANGER

Twee gruwelijke moorden, gepleegd op vooraanstaande burgers in het oosten van Nederland. Schijnbaar losstaand van elkaar. Maar schijn bedriegt. Rechercheur Bianca van Dijk van politie Oost-Nederland heeft er, naast een wankel huwelijk, haar handen vol aan. Samen met haar collega en mentor Joris ziet ze een doodlopend spoor voor zich en de zaak lijkt onoplosbaar te worden. Haar intuïtie en het geloof van haar collega in haar kennis en kunde trekken het onderzoek weer vlot. Verbanden worden gelegd en opgelopen jeugdtrauma’s blijken het motief te zijn voor de gepleegde gruweldaden. In een race tegen de klok wordt getracht nieuwe slachtoffers te voorkomen. Dit bloedstollende verhaal is door de levendige beschrijvingen van de gepleegde misdaden niet geschikt voor zwakke magen, maar de liefhebbers van Stieg Larsson en Jo Nesbø vinden in deze auteur een geducht Nederlands equivalent. Thrillerdebuut van de auteur en journalist die eerder twee biografische romans schreef. (Recensie NBD Biblion)

PRIJS BOEK     € 15,-

PRIJS E-BOOK   €  7,25

******************************************************************************

Ik ben begonnen in het boek met zo weinig mogelijk informatie over het verhaal. Waarom omdat ik het fijn vindt om totaal open te staan voor een nieuw boek. Ik ben namelijk nog niet bekent met de schrijver en hoop dat de schrijver een lekker spannend verhaal neerzet met een goed/geweldig plot twist. Ik laat mij graag verassen.

Het verhaal begint gelijk spannend en ontwikkeld zich goed. Sommige karakters worden duidelijk voorgesteld wat soms ook een beetje aan de lange kant was . De karakters groeien wel mooi mee met het verhaal. De rechercheur Bianca Uithuizen had ik wel graag  wat stoerder en krengerige willen zien. De schrijfstijl vond ik fijn waardoor het goed en vlot weg leest. Sommige stukken zijn harder geschreven, ik hou daar wel van. Het verhaal zelf heeft veel spannend momenten het hele boek door en ik kon mijn eigen goed in het boek plaatsen. Ik had wel al snel een vermoede wie de dader is, maar dat was niet storend. Het motief waarom de dader dit doetis wel een onderwerp wat in deze tijd vaak voorkomt, helaas. Daardoor komt het boek ook realistisch over.

Het boek zelf heeft een mooie kaft wat past bij het verhaal. Ik heb zelf als e-book gelezen en vond het soms een beetje verwarrend wanneer ik wie zijn kant las. Het was niet echt duidelijk aangegeven. Het boek heeft de mooie aantal van 320 bladzijden.

Ik zal dit boek aanraden aan onze thriller lezers.

Ik geef dit boek 3,5 sterren