DE ZIELENBREKER

*******************************RECENSIE*************************************************************

DE ZIELENBREKER

Dit boek is geschreven door de Fantastische schrijver Sebastian Fitzek. Ik zal hem aan jullie voorstellen.

SEBASTIAN FITZEK

Fitzek werd geboren in 1971 in Berlijn. Hij werkt in het programma manager van de Berlijnse radiostation 104.6 RTL . Hij bestudeerde wet tot de eerste staatsexamen, doctoraat in auteursrecht en werkte daarna als hoofdredacteur en programma directeur voor meerdere radiostations in Duitsland.

Fitzek schreef mede-schreef samen met de naam onderzoeker¬†J√ľrgen Udolph¬†de non-fictie¬†Professor Udolphs Boek van Namen¬†, die in 2005¬†Bertelsmann¬†is vrijgegeven.¬†De¬†spiegel bestseller¬†was een sjabloon voor de tv-format¬†Duitsland – uw naam¬†, was betrokken bij de ontwikkeling Fitzek.¬†De missie werd opgericht in maart 2006 door de¬†ZDF¬†gemodereerd¬†Johannes B. Kerners¬†uitzending.

Sinds 2006 Fitzek schrijft psychologische thriller , die allemaal werden bestsellers. Zijn eerste werk , de therapie verscheen in juli 2006 in Droemer Knaur Verlag, evenals zijn volgen. De Odeon Film AG kocht de filmrechten van het boek. In 2007, de therapie als de beste thriller debuut voor de Friedrich Glauser Prize genomineerd. Fitzeks volgende thriller Amokspiel verscheen in april 2007 voor het gouden kind Film AG de filmrechten gekocht. 2012 werd gedaan met het kind, de eerste verfilming van zijn roman met dezelfde naam.

Fitzek was een ongebruikelijke aanpak in zijn lezingen vaak. Hij liet zich op uitnodiging van zijn lezers en te lezen, onder andere in een studentenflat , in de begrafenis hal van een begrafenis thuis , in een hospice in Wolfsburg en in een tandartspraktijk. Als de eerste auteur huurde hij op de Leipziger Buchmesse eigen stand 2013. 2014 bood hij lezingen van de roman Noach met muzikale begeleiding door de Berlijnse band buffer underrun op.

Fitzeks werken zijn vertaald in 24 talen. Als een van de weinige Duitse thriller schrijvers hij wordt gelegd in Engeland en de Verenigde Staten.

In september 2013, een Berlijnse première van de psychologische thriller gevierd De Soulbreaker première op het Berlijnse Criminal Theater .

In oktober 2015 gepubliceerd Fitzek twee romans parallel. De roman The Joshua profiel gaat over een mislukte schrijver genaamd Max Rhode, die alleen maar een succesvol bedrijf, heeft namelijk Blood School . Bij het schrijven van Fitzek ontdekte zijn belangstelling voor dit werk van fictie en schreef het boek onder het pseudoniem Max Rhode zichzelf. Hij benadrukte dat ze moeten het bloed School niet lezen om The Joshua profiel te begrijpen.

Fitzek is getrouwd sinds 2010, heeft drie kinderen en woont in Berlijn.¬†Omdat de¬†voortijdige geboorte¬†van zijn tweede zoon in 2013, vrijwilligers hij zijn tijd als een¬†beschermheer¬†van de club¬†, de te vroeg geboren kind¬†.¬†In een interview verklaarde hij dat dit een probleem was voor hem een bijzondere zorg, omdat het de grootste kind pati√ęntenpopulatie vormt en zeer weinig ouders waren bezorgd over welke stappen te nemen in geval van vroeggeboorte worden ,¬†

Op 29 oktober 2016 Fitzek presenteerde zijn nieuwste werk “Het pakket” met muziek van¬†buffer underrun¬†de finale van de Eifel Literature Festival 2016 in de Stadthalle in Bitburg.¬†In maart 2017 boek Fitzeks eerste kinderboek gepubliceerd werd¬†pupsi & Stinky¬†als een lees-hardop boek met tekeningen van illustrator J√∂rn “Stolli” Stoll man, slechts twee weken later van¬†The Purge¬†ge√Įnspireerd¬†¬†Thriller¬†Eight Eight¬†.¬†¬†Het laatste werd gepubliceerd op dinsdag, steeg in dezelfde week op nummer 6 van de¬†Spiegel bestsellerlijst¬†, maar dan wist te klimmen naar No. 1, waarbij hij minstens een week (op: 29 maart 2017) gehouden.¬†Fitzek werd bekroond met de¬†Europese prijs voor misdaadfictie¬†award voor 2016/2017.

*******************************************************************************************************

DE ZIELENBREKER

IMG_20170628_074555_457

Ze worden niet vermoord. Ze worden niet gemarteld of verkracht. Zijn misdaad is veel erger…Hij breekt hun ziel en begraaft hen in hun eigen lichaam.

Drie jonge, levenslustige vrouwen verdwijnen spoorloos. ‘De Zielenbreker’, zoals hij in de media wordt genoemd, heeft slechts een week nodig om hun levens te verwoesten. Daarna worden ze teruggevonden met een raadselachtig briefje in hun handen geklemd ‚Äď ongedeerd, maar psychisch gebroken. Dan stoppen de ontvoeringen even plotseling als ze zijn begonnen.

Kort voor Kerstmis wordt de Zielenbreker weer actief, uitgerekend in de Teufelsbergkliniek, een instelling voor psychiatrische zorg. De artsen moeten ontzet concluderen dat ze hem ongemerkt hebben binnengelaten. Maar is hij een van de medewerkers, of is hij een pati√ęnt?
Door een sneeuwstorm raakt de Teufelsbergkliniek volledig ge√Įsoleerd van de buitenwereld. Vertwijfeld proberen de bewoners en medewerkers elkaar te beschermen tegen het kwaad, maar in een ijzingwekkende nachtelijke apotheose laat de Zielenbreker zien dat er geen ontsnapping mogelijk is.

De zielenbreker is een psychothriller zoals u die nog niet eerder hebt gelezen. De verhaallijn over de Zielenbreker is op een ongebruikelijke manier ingebed in het boek. Een hoogleraar psychiatrie begint een baanbrekend experiment: hij geeft zijn groep studenten een casus te lezen. Deze beschrijft de gebeurtenissen in de kliniek. De lezers van Fitzeks boek maken daarmee dus als het ware deel uit van het experiment. En net als de studenten zullen zij geschokt zijn als de waarheid omtrent het experiment uiteindelijk onthuld wordt.

Sebastian Fitzek (Berlijn, 1971) studeerde Rechtswetenschappen en werkt als journalist en schrijver voor radiostations en tv-zenders. Hij is de auteur van De therapie, De gijzeling en De Wreker, waarvan in Duitsland al bijna een miljoen exemplaren over de toonbank gingen. Ook in Nederland en Belgi√ę heeft Fitzek inmiddels een grote schare trouwe liefhebbers.

In Nederland en Belgi√ę al 35.000 exemplaren verkocht van de thrillers van Fitzek. De zielenbreker stond wekenlang boven aan de Duitse bestsellerlijsten.

*********************************************************************************

Dit vierde deel was ook weer een fantastisch boek.  Ik heb dit deel met plezier verslonden. De schrijfstijl is vlot en duidelijk en het leest heerlijk weg. De spanning in dit boek is ook weer erg goed aanwezig. Alle karakters zijn goed en duidelijk beschreven waardoor ik mijn eigen goed in hun kon verplaatsen.  Het plot met hoe en wie en wat blijft tot op het einde spannend. Dit boek is een echte pageturner.

het boek zelf heeft een mooie kaft wat goed bij het verhaal past. De 264 bladzijden is een beetje aan de te lage kant maar pas wel goed bij dit verhaal.

Dit boek is een echte aanrader voor onze thriller lezers.

Ik geef dit boek 4,5 sterren