MONTANA EEN GEWELDIG DEBUUT.

****************************RECENSIE*********************************************************

MONTANA

‘Montana’ is het geweldige roman debuut van de schrijver Smith Henderson. Ik zal hem even aan jullie voorstellen.

DE SCHRIJVER

Smith Henderson geboren 3 Januari 1954 Geboren en getogen in Montana, hij woont nu in Los Angeles, Californië.

Henderson is de auteur van de debuutroman ‘Fourth of July Creek’ ( Montana).De roman maakte ook de longlists voor de 2016 International Dublin Literary Award, de Folio Prize, en de VCU Cabel Eerste Romanschrijver Award. Het boek verscheen op de Best Verzorgde Boeken van 2014 lijsten voor The Washington Post, Entertainment Weekly, Kansas City Star, en Boek Riot en Powell’s Book Store.Henderson werd bekroond met een 2011 PEN Emerging Writers Award in fictie, en Philip Roth Residency 2011 in Creative Writing aan Bucknell University. Zijn korte verhaal, “Nummer Stations” won een Pushcart Prize en een finalist onderscheidingen voor de Universiteit van Texas Keene Prize, waar hij een Michener Center for Writing Fellow was. Hij werkte bij de Wieden + Kennedy reclamebureau, waar hij heeft bijgedragen aan de Emmy-genomineerde “Halftime in America” Super Bowl Commercial. Een volleerd screenwriter, hij is een staf schrijver over de “De Zoon” voor AMC en co-schreef “Dance With The One”, een 2010 South By Southwest Narrative Prize Finalist. Zijn fictie is anthologized en gepubliceerd in Best American Short Stories, Tin House, American Short Fiction, een verhaal, New Orleans Review, Makeout Creek, en Witness.

*************************************************************************************************

Een ijzersterk, meesterlijk debuut voor de lezers van Jonathan Franzen, David Vann en Cormac McCarthy

Nadat hij Benjamin Pearl, een ondervoede, verwilderde jongen die in de wildernis van Montana woont, probeerde te helpen komt maatschappelijk werker Pete Snow oog in oog te staan met Jeremiah, de ernstig getroebleerde vader van de jongen. Met moed en omzichtigheid weet Pete langzaam het vertrouwen te winnen van deze kluizenaar. Terwijl Petes eigen gezin uit elkaar valt, trekken de activiteiten van Jeremiah de aandacht van de FBI. Pete raakt verzeild in een klopjacht waaruit niemand zonder kleerscheuren tevoorschijn zal komen.

PRIJS BOEK € 24,95

E-BOOK € 14,99

***************************************************************************************************

Ik heb van Meulenhoff Boekerij dit fantastische boek als recensie exemplaar gekregen.Wat een goed verhaal heeft dit boek.

Het boek gaat over een maatschappelijk werker genaamd Pete Snow. Pete heeft een groot hart voor het helpen van andere. Hij bied hulp aan verschillende kinderen en probleem gezinnen en zorgt dat ze goed terecht komen. Dit is niet altijd even makkelijk en brengt ook wel eens problemen met zich mee. Pete zal alles doen om te zorgen dat alles  in orde komt. Pete is hierdoor  ook erg goed in zijn werk, misschien wel te goed. Hij doet zo veel voor andere dat hij zijn eigen gezin verwaarloos. Op een dag krijgt Pete een melding dat er een jongetje op een schoolplein rondloopt wat er niet erg gezond uitziet. Pete praat met het jongetje genaamd Benjamin en  brengt hem naar zijn ouders. De vader ( Jeremiah)  van Benjamin is een kluizenaar en woont samen met de rest van zijn gezin in de bossen afgezonderd van iedereen. Pete probeert contact te leggen met Jeremiah dit gaat niet zo heel makkelijk en brengt veel problemen met zich mee. Zal Pete opgeven om door te dringen bij Jeremiah? Lukt hem om zijn gezin bij elkaar te houden?

Een aangrijpend verhaal met spanning, wantrouwen, steun en vertrouwen.

Ik heb het boek met plezier gelezen en was gegrepen door het verhaal vanaf de eerste bladzijde. Het verhaal is mooi uitgewerkt en beeldend geschreven waardoor ik mijn eigen erg goed in Pete plaatsen en leefde echt met hem mee.  Het boek heeft meerdere verhaallijnen die allemaal met Pete te maken hebben. Het is duidelijk beschreven wie en wat zodat het niet verwarrend is en fijn weg leest. Een meeslepend verhaal met een goede dosis spanning op zijn tijd. Een echte pageturner is het en ik baalde dat hij uit was.

Het boek viel op de mat bij me en ik was gelijk gegrepen door de kaft. Op de voorkant van   het boek staat de titel ‘Montana’ wat er uitspringt en roept om gelezen te worden.  Het boek heeft de mooie hoeveelheid van 452 bladzijden een echt pluspunt. De prijs van het boek is aan de scherpe kant maar is het wel waard.

Een fantastisch debuut en ik kijk erg uit om meer te lezen van deze schrijver. Ik raad dit boek ook echt aan onder onze roman lezers.