De 100

****************************************RECENSIE****************************************************

De   100

Na aanleiding van de bekende tv serie ‘de 100’ ben ik beginnen in het eerste boek van deze reeks. Deze boeken zijn geschreven door Kass Morgen.

Over de schrijfster

Kass Morgan is een Amerikaanse schrijfster. Haar debuut The 100 (De 100) verscheen in 2013 en vormt het eerste deel van een nieuwe post-apocaliptische YA-reeks. Het boek was zo’n succes dat het meteen werd bewerkt tot een televisieserie. Het vervolg ,Day 21 ( Dag 21), is verschijnen in 2014.  Homecoming ( Thuis), werd uitgebracht op 26 februari 2015  Een vierde roman, Rebellion ( Opstand), werd uitgebracht op 6 december 2016. Dit boek is nog niet vertaald naar het Nederlands.  Morgan schrijft vooral in haar vrije tijd, in het dagelijks leven is ze werkzaam bij een uitgeverij.

*******************************************************************************************************

Beschrijving

Door een kernramp is de aarde onleefbaar geworden. De mensheid heeft zichzelf weten te redden en leeft nu in een ruimteschip dat rond de aarde zweeft. Niemand weet wanneer (of zelfs maar óf) de aarde weer leefbaar zal worden. Maar door de groeiende populatie en het opraken van de voorraden, moet er een beslissing genomen worden voordat het te laat is… De oplossing lijkt onmenselijk: 100 jeugdgevangenen worden naar de aarde gestuurd om deze te verkennen. Samen moeten ze proberen te overleven, maar wie kun je vertrouwen als je weet dat al je lotgenoten hier zitten omdat ze een crimineel verleden hebben?

Prijs boek Hardcover € 10,-

Prijs e-book € 9,99

********************************************************************************************************

Mening

Ik heb de eerste 2 seizoenen van de tv serie ‘The 100’ gekeken en wou daarom erg graag de boeken lezen.

Het verhaal gaat over een bevolking wat overleeft in de ruimte, omdat hun thuis planeet ‘De Aarde’niet meer leefbaar is door een kernramp. Na  jaren gaat het ook niet meer goed op het ruimteschip waar ze nu verblijven. Er zijn teveel mensen te weinig voedsel en zuurstof dus wordt er een groep criminelen (100 mensen) naar de aarde gestuurd om te kijken als de planeet weer leefbaar is. Dit word een zware taak voor de groep criminelen om te overleven op een planeet wat ze alleen maar kennen uit de boeken. Gaat dit ze lukken? Kunnen ze elkaar wel vertrouwen? En zijn ze wel echt de enigste op de planeet?

Een heerlijk Young Adult verhaal wat simpel geschreven is en daardoor makkelijk weg leest. De karakters zijn ook duidelijk en goed beschreven, alleen jammer dat er karakters weglaten zijn in de tv serie. Persoonlijk vindt ik het boek beter dan de tv serie omdat het echt zo anders is. De hoofdlijnen uit het verhaal worden wel gebruikt maar dat was het ook echt.

Dit boek is een fijn en leest makkelijk weg.

Het boek zelf ziet er mooi uit en past bij het verhaal. De kaft is een hardcover een pluspunt en het boek heeft een mooie hoeveelheid van 302 bladzijden. De Prijs is natuurlijk ook een pluspunt.

Ik zal het boek ook echt aan raden onder de Young Adult lezers en ook aan de mensen die de serie kijken. Waarom, omdat het echt anders is.