YOUGIAN TRILOGIE

*********************************RECENSIE*****************************************

DE YOUGIAN TRILOGIE

Deze trilogie is geschreven door de schrijfster Latoya Moirae (Meuris).

Latoya Kreffer-Meuris komt oorspronkelijk uit Sittard. In 2003, na haar studie, is ze naar het westen verhuisd, waar ze is gaan samenwonen met André. Inmiddels wonen ze in Rijswijk en zijn ze 4 jaar getrouwd.

Latoya is afgestudeerd als vertaler en op dit moment fulltime werkzaam als freelancevertaler vanuit het Engels en Duits. Een heerlijke baan, zo zegt ze, niet in de laatste instantie omdat ook dit samenhangt met schrijven. En schrijven is haar allergrootste passie. Ze begon al te schrijven toen ze op de basisschool zat en op haar zestiende voltooide ze haar eerste “echte” romannetje.

“Door de jaren heen word je natuurlijk wijzer en krijg je meer ervaring in het hele schrijfgebeuren, en door zelf veel te lezen, heb ik mezelf ook steeds verder kunnen ontwikkelen. Het is iets dat me altijd bezighoudt, iets dat bij me hoort. Ik kan niet zonder schrijven,” stelt ze.

Naast vertalen en schrijven heeft ze nog een aantal andere hobby’s. Zo tekent en schildert ze heel graag (met name Japanse Anime en mooie landschappen) en is ze een sportliefhebber: voetbal, tennis, snooker, golf, badminton, honkbal. Ook wandelt ze graag door bossen en zelf is ze ook heel sportief. Natuurlijk is een goed boek in een luie stoel ook altijd een welkome afleiding!

***************************************************************************************************

DEEL 1

HET NEST VAN DE HARPIJ

De elfjarige Justin Daly woont met zijn ouders in het rustige dorpje Yougian. Op een avond vinden ze een verwilderd, jong meisje voor hun deur. Over zichzelf weet zij alleen nog dat ze Allyn heet en dat ze van de Kristalbergen is gekomen. AI snel ontstaat er een hechte band tussen Allyn, Justin en hun verwaande maar trouwe vriend James. Maar niet alles is wat het lijkt in het idyllische dorpje. Zo beginnen steeds meer jonge meisjes zich vreemd te gedragen. Al snel blijkt dat Allyn over magische gaven beschikt, die alsmaar groeien. Gaven die ze hard nodig zal hebben om datgene wat de meisjes in het dorp bedreigt te overleven. Terwijl de jaren verstrijken en het drietal naar een andere school in de stad gaat, dreigen de gevoelens die zowel James als Justin voor Allyn koesteren hun hechte band te verbreken. Dat terwijl Allyn steeds meer aandacht krijgt van waarzeggers en andere obscure lieden die haar gaven aanvoelen. Dan duikt, na honderden jaren, een gruwel uit oude sagen op: Morag, de laatste der Harpijen. Dit stokoude, haast onkwetsbare wezen wil haar honger stillen met de laatste bron van magie in een wereld die zich begint te industrialiseren. Allyn en Morag blijken een gruwelijk verleden delen. In haar woede maakt Morag vele slachtoffers onder de bevolking van Yougian… en ook onder het drietal zelf. Is het monster nog te stoppen, voor ze iedereen uitmoordt?

PRIJS BOEK  €16,95

*******************************************************************************************

DEEL 2

HET GLAZEN PALEIS

Aryn, de dochter van Allyn, heeft dezelfde krachten als haar moeder en groeit in Yougian op met haar beste vriend Charlie. Na een fikse ruzie loopt Aryn weg van huis. Op haar reis naar het onbekende ontmoet ze vreemde wezens, een oude bekende van haar moeder en een aparte kapitein, die haar nieuwsgierig maakt naar de zeevaart. Als Aryn er achter komt dat er ergens midden op zee een sinister eiland bestaat waar bloeddorstige monsters dolen, voelt ze de onweerstaanbare drang het eiland te zoeken. Ze wordt echter ontvoerd en komt vervolgens oog in oog te staan met een gevaarlijke tovenares, die haar aan haar donkere macht wil onderwerpen. Vrienden blijken vijanden en hulp dient zich aan vanuit onverwachte hoeken. Maar of het voldoende is om de macht van de tovenares aan banden te leggen en zelf heelhuids van het horroreiland af te komen …

PRIJS BOEK €16,95

**************************************************************************************************

DEEL 3

HET VERGETEN RIJK

Vele eeuwen na Allyn en Aryn is de wereld sterk gemoderniseerd. Niemand gelooft meer in de magische verhalen van vroeger, laat staan in half-Harpijen. Behalve de zeventienjarige Lynn.
Wanneer zij met haar tweelingbroer Cain en een groepje klasgenoten de mergelgrotten van Aborino bezoekt, stort er een gang in en komen broer en zus vast te zitten in het donkere ondergrondse gangenstelsel. Als ze eindelijk na vele uren een uitweg vinden, belanden ze in een gebied dat Lynn maar al te goed kent uit haar lievelingsboeken: de Kristalbergen.

Lynn en Cain maken kennis met de laatste overgebleven half-Harpijen en sluiten zelfs vriendschappen. Maar er heeft een vreselijke oorlog gewoed tussen mens en half-Harpij en niet alle half-Harpijen zijn gecharmeerd van hun komst. Hun leider, Torin, wil de tweeling niet laten gaan, uit angst dat de mens hun leefgebied ontdekt.

Dan is er nog de vreemde, groene hanger die Lynn draagt. Zijzelf heeft geen enkel benul van de krachten die er in schuilgaan, maar als bepaalde figuren er achter komen, is het leven van Lynn, Cain en de half-Harpijen opeens niet zeker meer.

PRIJS BOEK € 17,95

*******************************************************************************************************

Ik heb deze trilogie met veel plezier gelezen.

De drie boeken hebben alle drie een leuk verhaal wat goed op elkaar aansluit en fijn leest. Het zijn boeken geschreven voor 12 jaar en ouder, maar volwassenen zullen dit ook erg leuke boeken vinden. Het laatste deel speelt zich af over een aantal jaar later, wat ik persoonlijk erg leuk vond. De boeken zijn vlot en niet te ingewikkeld geschreven, waardoor het fijn weg leest.In het begin vond ik sommige karakters een beetje verwarrend maar hoe verder je leest hoe beter je ze uit elkaar kan houden.De karakters zijn duidelijk beschreven waardoor je je eigen goed in ze kan plaatsen. Een verhaal met liefde, ontdekking en verdriet.

De boeken zelf hebben alle 3 een fantastische kaft die zelf zijn getekend door de schrijfster. Ze passen goed bij het verhaal. De boeken zijn niet erg dik maar dat is voor de jongere lezers (12 jarige) wel een pluspunt. De boeken moeten dan ook niet te dik zijn voor deze leeftijdsgroep.

Deze trilogie is een er één waar je aan begint en graag wilt uitlezen. Een echte aanrader voor jonge lezers.

Het einde kan ik niet te veel over zeggen ivm spoilers maar vond het een mooi eind en verrassend.
Heb erg van deze trilogie genoten en is moeilijk weg te leggen als je er in begint.