IK

*****************************************RECENSIE*************************************************

Ik

Ik heb het boek ‘IK’ van Margaretha van Andel uitgelezen.

Margaretha van Andel is een Nederlandse schrijfster van jeugdboeken. In 2011 verscheen haar debuut Buitenstaanders. In 2014 volgde het boek Ik, over een invalide jongen die in een parallelle wereld weet te komen waarin zijn andere ‘ik’ niet verlamd is. Ook schreef Van Andel twee verhalen in de educatieve kinderboekenserie Gestreepte Boekjes en schreef ze twee delen van de kinderboekenreeks over Victoria: Jurkenjacht en toverkracht en Klapperflappen met knettersuiker.

*******************************************************************************************************

Wat als je een noodlottige beslissing opnieuw zou kunnen nemen? Ik heb mijn ogen nog steeds dicht. Durf ze niet te openen. Maar ik voel het. Ik zit. Ik zit echt. Op iets wat koud en hard is. Ik voel de kou door mijn broek trekken. Ik voel alles. Mijn voeten in mijn schoenen. De druk van de grond daaronder. Mijn bovenbenen waar mijn handen op liggen. Mijn benen voelen mijn handen. Bizar. Het moet een droom zijn, een van de betere. Soms heb ik van die nachten waarin ik rondloop alsof het de normaalste zaak van de wereld is, tot de wekker me terug biept naar een leven waarin ik niet eens normaal kan pissen. Als vijftienjarige heeft Daniël in een opstandige bui de autosleutels van zijn vader gepakt en is gaan joyriden. Nu zit hij al drie jaar in een rolstoel. Wat als… Had ik maar… Het zijn gedachten die voortdurend door zijn hoofd spoken. Zinloze gedachten, zo lijkt het. Maar dan komt hij erachter dat een wetenschapster onderzoek doet naar parallelle werelden. Ieder moment dat je een belangrijke beslissing neemt, splitst je leven: één versie van jou gaat door op het gekozen pad, een andere versie leeft het leven dat je geleid zou hebben als je op dat ene moment een andere keuze had gemaakt. Met behulp van zijn vriend Jeen krijgt Daniël de wetenschapster zo ver hem van plaats te laten wisselen met de Daniël die niet in de auto van zijn vader is gestapt. De Daniël die niet verlamd is… maar een heel ander leven is gaan leiden dan de ‘echte’ Daniël had kunnen vermoeden.

PRIJS BOEK  €16,95

********************************************************************************************************

Ik heb het boek uitgelezen en vond het een apart verhaal.

Het boek gaat over een jongen die verlamt is geraakt, omdat hij is wezen joyriden met de auto van zijn vader. Hij wilt graag mee doet aan een programma van twee maanden, waar hij in een soort van tweede leven komt. Hij kan in deze wereld wel lopen, maar heeft hij wel een ander karakter dan in de wereld waar hij echt in leef. Dit maakt het niet gemakkelijk voor hem. Zelfs zijn vrienden zijn anders, sommige positief en sommige negatief. Hoe zal hij hier mee omgaan?

Een apart verhaal waar je even aan moest wennen. Ik kan niet zeggen dat ik dit verhaal zo geweldig vindt, maar leest wel fijn weg.  De Karakters zijn wel duidelijk en niet verwarrend, je kan ze goed uit elkaar houden, omdat het verhaal in 2 werelden afspeel, zijn  er dus ook twee  dezelfde personen. Helaas heeft het boek maar 176 bladzijden beetje aan de weinige kant. Het boek is voor Young Adult geschreven , maar het is ook goed te doen voor volwassen.

Ik geef dit boek ☆☆☆